Seuran tiedotteet

Tilaa syöte syöte Seuran tiedotteet
Me tulemme apuun!
Syötteen kokonainen osoite. 1 tunti 56 min sitten

Meripelastusseuran hallitukseen kaudelle 2023–2025

Ma, 09/26/2022 - 13:19
Meripelastusseuran hallitukseen haetaan jäsenehdokkaita kaudelle 2023–2025 erovuoroisten tilalle. Avautumassa on kolme hallituspaikkaa.

Meripelastusseuran hallitukseen kuuluu puheenjohtaja, varapuheenjohtaja ja seitsemän muuta jäsentä. Käytännössä noin puolet jäsenistä edustaa aktiivista vapaaehtoiskenttää ja puolet yrityselämää. Hallituksessa ei ole kuitenkaan alueellista edustusta, vaan näkökulmana aina koko maa. Lisäksi Meripelastusseuran hallituksen tehtävä on edistää sukupuolten tasa-arvoa sekä varmistaa naisten ja miesten tasapuolinen edustus seuran hallinnossa.

Hallituksen jäseniltä odotetaan riittävän laaja-alaista ja monipuolista sekä Meripelastusseuran strategian tavoitteiden toteutumista tukevaa osaamista. Tällä hetkellä tarvetta on erityisesti markkinointiosaamiselle tukemaan varainhankintaa, sekä yleiselle lainopilliselle osaamiselle tukemaan seuran hallintoa.

Mikäli kiinnostuit tehtävästä, lähetä 15.10. mennessä sähköpostia ehdollepanotoimikunnan puheenjohtaja Kristiina Jakobssonille, kristiina.jakobsson (at) kll.fi. Liitä mukaan CV. Voit myös pyytää lisätietoja.

Meripelastusseuran hallituksen jäsenet valitsee seuran valtuusto 20.11.2022 pidettävässä kokouksessaan.

The post Meripelastusseuran hallitukseen kaudelle 2023–2025 appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Meripelastajan vinkit turvalliseen syysveneilyyn

Ke, 09/21/2022 - 13:34
Aurinkoinen syyssää houkuttelee vesille. Vedet ovat kuitenkin jo kylmiä, illat pimenevät aikaisin ja syksyllä sää muuttuu usein nopeasti. Meripelastusseuran turvallisuus- ja valmiuspäällikkö Marko Stenbergin neuvoilla veneilystä voi nauttia turvallisesti jopa jäiden tuloon asti.

Syksyllä kaikki vesille lähtöä edeltävät tarkastukset ja toimenpiteet kannattaa tehdä erityisen huolellisesti. Myös reittisuunnittelun ja navigointitaitojen merkitys korostuu.

– Veneessä tulee aina olla ajantasainen paperinen merikartta ja sitä pitää myös osata käyttää. Sähköiset navigointilaitteet ovat vain apuvälineitä, Marko Stenberg sanoo.

Syysvesille lähtiessä kannattaa suosia kerrospukeutumista, jonka päällimmäinen kerros on sekä veden- että tuulenpitävä. Kerroksia on helppo vähentää tai lisätä tarpeen mukaan. Myös varavaatteet on hyvä olla mukana.

– Matkapuhelin on olennainen turvallisuusvaruste, jonka toimivuudesta pitää huolehtia. Varmista, että akussa on latausta ja pidä laite kuivana ja lämpimässä, Stenberg muistuttaa.

Kulkuvalot ja tähystäminen

On tärkeää, että vesillä liikkujat näkevät toisensa ja pystyvät tunnistamaan, mihin suuntaan toinen on matkalla. Hämärässä, pimeässä tai muuten huonon näkyvyyden vallitessa se on lähes mahdotonta ilman kulkuvaloja.

Kulkuvalot, vihreä ja punainen sivuvalo, mastovalot ja perävalo, antavat kulkusuunnan ohella vinkkiä myös toisen aluksen koosta. Marko Stenberg korostaa, että myös pienveneillä on velvollisuus käyttää kulkuvaloja.

– Yksinkertaisimmillaan pienen ja hitaan moottorialuksen kulkuvalo on valkoinen 360 astetta näkyvä valo.

Oikein käytettynä tutka on paras väline toisten alusten havaitsemiseen, kun näkyvyys on huonontunut. Tähystämistä ei silti saa koskaan laiminlyödä.

– Pimeällä tähystämiseen pitää panostaa erityisesti. Omassa veneessä on myös hyvä sammuttaa kaikki tarpeettomat valot sekä himmentää mittareiden ja näyttöjen valaistusta, jotta ne eivät häiritse tähystystä, Marko Stenberg neuvoo.

Älä kursaile avun pyytämisessä

Marko Stenberg kannustaa pyytämään vesillä apua mieluummin liian aikaisin kuin liian myöhään.

– Pienikin ongelma voi syksyn olosuhteissa kehittyä nopeasti hätätilanteeksi.

Vaara- tai hätätilanteessa vesillä soita aina hätänumeroon 112 tai meripelastuksen hälytysnumeroon 0294 1000 (merialueella).

Meripelastusseuran Trossi-palvelunumerosta 0800 30 22 30 saa vesillä apua kiireettömissä ongelmatilanteissa. Trossi-palvelunumero päivystää vuorokauden ympäri lokakuun loppuun asti.

The post Meripelastajan vinkit turvalliseen syysveneilyyn appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Baltic SAR Games -meripelastustaitokilpailujen voitto Ahvenanmaan merivartiostolle – Nuorten voitto Espooseen

La, 09/10/2022 - 19:39
Maarianhaminassa Ahvenanmaalla tänään pidetyt Meripelastusseuran yhteistyössä Ahvenanmaan sisarorganisaationsa kanssa järjestämät 35. valtakunnalliset meripelastustaitokilpailut voitti Ahvenanmaan merivartioston joukkue, jonka muodostivat Juri Jalava, Jonas Sandell ja Oscar Strand.

Toiseksi kilpailuissa sijoittui Turun Meripelastusyhdistyksen T.M.P.Y joukkue kilpailijoina Sari Kivelä, Jessi Vuorinen ja Sane Takala, sekä kolmanneksi SMPS nuorisokouluttajat kilpailijoina Sara Mörsky, Kerttu Kontinaho ja Aaro Vasama.

Baltic SAR Games – kilpailuradan muodostivat lähtö, kuusi tehtävärastia ja maali. Rastien teemat olivat merenkulku (navigointi), vedestä pelastaminen, viestiliikenne, ensiapu, merimiestaito sekä ajankohtainen meripelastustehtävä. Kisoissa testattiin myös joukkueiden henkistä ja fyysistä suorituskykyä.

Kisoihin osallistui yhteensä 12 kolmihenkistä joukkuetta, joista 10 edusti Suomen vapaaehtoisia meripelastusyhdistyksiä. Mukana oli myös yksi vapaaehtoisjoukkue Ruotsista sekä Ahvenanmaan merivartiosto.

Aikuisten kilpailujen yhteydessä pidettiin myös Meripelastusseuran nuorisotoiminnassa mukana oleville 13-16-vuotiaille nuorille omat meripelastustaitokisat, jotka voitti Espoon junnut joukkue kilpailijoina Liisa Kauppinen, Vuokko Vuorela ja Konsta Nousu. Toiseksi sijoittui Espoon teinit (Patrik Rämä, Samuli Lassila ja Onni Kaipiainen) ja kolmanneksi HMPY nuorisojoukkue (Luka Pulkkanen, Daniel Helin ja Patrik Nikitin). Nuorten sarjassa kilpaili neljä joukkuetta.

Jo vuodesta 1986 lähtien järjestetyt meripelastustaitokilpailut on meripelastusalan merkittävin vuotuinen tapahtuma. Merellinen Maarianhamina toimi nyt ensimmäistä kertaa kilpailujen näyttämönä. Baltic SAR games -kilpailut järjesti Ahvenanmaan Meripelastusseura yhteistyössä Suomen Meripelastusseuran kanssa.

Kaikkien joukkueiden sijoitukset:

1 Åland Coast Guard
2 T.M.P.Y
3 SMPS nuorisokouluttajat
4 MPAs 1
5 Pirkanmaan Miehistö
6 Team Brahe
7 Espo Dagisgruppen
8 Team RS Uppsala
9 Pirkanmaan Pirkot
10 Paraisten Meripelastajat
11 Team Espoo
12 Ekenäs Sjöräddare

The post Baltic SAR Games -meripelastustaitokilpailujen voitto Ahvenanmaan merivartiostolle – Nuorten voitto Espooseen appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Baltic SAR games 2022: Meripelastajat kilpailevat Maarianhaminassa lauantaina

Ke, 09/07/2022 - 17:51
Meripelastajat eri puolilta maata kokoontuvat viikonloppuna Ahvenanmaalle Meripelastusseuran 35. valtakunnallisiin meripelastustaitokilpailuihin. Kisat käydään Maarianhaminan keskustassa lauantaina 10.9. klo 9-15.30.

Baltic SAR games 2022 -meripelastustaitokilpailuissa arvioidaan tietoja ja taitoja, jotka ovat keskeisiä, kun vesillä pelastetaan ihmisiä. Tarkoituksena on myös kehittää miehistöjen pelastustaitoja, lisätä oppimishalua ja motivaatiota sekä verrata alan eri toimijoiden tasoa keskenään. Verkostoitumista ja mukavaa yhdessäoloa unohtamatta. Kilpailujen tehtävärastien aiheina ovat ensiapu, merenkulku, vedenvarasta nosto, viestiliikenne, merimiestaito sekä ajankohtainen meripelastustehtävä.

Maarianhaminaan on tulossa kilpailemaan 15 kolmihenkistä joukkuetta, joista 13 edustaa Suomen vapaaehtoisia meripelastusyhdistyksiä. Mukana on myös yksi vapaaehtoisjoukkue Ruotsista sekä Ahvenanmaan merivartiosto.

Aikuisten kilpailujen yhteydessä järjestetään Meripelastusseuran nuorisotoiminnassa mukana oleville 13-16-vuotiaille omat kisat. Junnujen kilpailurastien aiheet omat samat kuin aikuistenkin, mutta tehtävät ovat hieman kevennettyjä. Nuorten sarjaan on ilmoittautunut viisi joukkuetta.

Ensimmäinen joukkue lähtee liikkeelle klo 9 museolaiva Pommernilta ja viimeistä odotetaan maaliin klo 15.30 Sjökvarteret-merimakasiineille. Kilpailurata kulkee Maarianhaminan keskustassa Itä- ja Länsisataman läheisyydessä ja yleisö pääsee helposti seuraamaan rastisuorituksia.

Kilpailujen nettisivut löytyvät täältä. Kuvia ja kuulumisia kisapäivästä julkaistaan myös sosiaalisessa mediassa.

Baltic SAR games -kilpailut järjestää Ahvenanmaan Meripelastusseura yhteistyössä Suomen Meripelastuseuran kanssa. Edelliset meripelastustaitokilpailut pidettiin loppukesällä 2019 Konnevedellä. Koronapandemian vuoksi kisoja ei voitu järjestää vuosina 2020 ja 2021.

The post Baltic SAR games 2022: Meripelastajat kilpailevat Maarianhaminassa lauantaina appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Vapaaehtoiset meripelastajat tulivat kesän aikana apuun lähes 1500 kertaa

Ma, 09/05/2022 - 11:23
Meripelastusseuran vapaaehtoiset miehistöt suorittivat elokuun loppuun mennessä yhteensä 1466 pelastus- ja avustustehtävää rannikolla ja sisävesillä. Apua sai 2922 ihmistä, joista 15 pelastettiin välittömästä hengenvaarasta. Veneilijöiden avuntarpeen syynä korostui polttoaineen loppuminen.

Vapaaehtoisten meripelastajien kesän kokonaistehtävämäärä on hieman alhaisempi kuin kahtena viime vuotena. Meripelastusseuran turvallisuus- ja valmiuspäällikkö Marko Stenberg arvioi sen johtuvan ennen kaikkea kylmästä keväästä ja alkukesästä sekä polttoaineen korkeasta hinnasta.

– Veneilykausi alkoi tänä vuonna keskimäärin kuukauden myöhässä koleiden säiden vuoksi. Lisäksi polttoaineen korkea hinta on vähentänyt veneilyä tai muuttanut tapaa veneillä. Niin sanottua turhaa ajoa moottoriveneillä on vähennetty ja vietetty sen sijaan enemmän aikaa satamissa tai mökeillä.

Kiireisintä aikaa meripelastajille oli lomakausi juhannuksesta heinäkuun loppuun. Kauniilla säällä kesäviikonloppuisin tehtäviä riitti lähes yhtä paljon kuin edellisinä vuosina.

Tänä kesänä veneilijöiden avuntarpeen syynä on aiempaa useammin ollut polttoaineen loppuminen. Marko Stenberg varoittaa polttoaineen määrästä tinkiviä.

– Polttoaineen loppuminen kesken matkan on täysin turha vaaran aiheuttaja. Tankissa hyvä olla 30 prosenttia enemmän tavaraa kuin matkan kulutukseksi on arvioitu, koska matkaan voi tulla mutkia. Erityisen tärkeää se on nyt syksyllä säiden kylmetessä ja iltojen pimetessä.

Pelastusalusten ympärivuorokautinen päivystys avovesikaudella ylläpidetään kokonaan palkatta tehtävällä vapaaehtoistyöllä. Päivystyskausi jatkuu pitkälle syksyyn. Pelastusveneet telakoidaan paikkakunnasta riippuen yleensä marraskuun lopulla tai vesistöjen alkaessa jäätyä.

Vesillä saa ympäri vuoden apua hätänumerosta 112 ja meripelastuksen hälytysnumerosta 0294 1000. Meripelastusseuran veneilijöiden kiireettömiin avunpyyntöihin tarkoitettu Trossi-palvelunumero 0800 30 22 30 päivystää 31.10. saakka.

The post Vapaaehtoiset meripelastajat tulivat kesän aikana apuun lähes 1500 kertaa appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Naisten asema meripelastuksessa ja kuinka sitä kehitetään?

Ma, 08/29/2022 - 12:41
Suomen Meripelastusseura isännöi kansainvälistä Tools for Making a Change for #WomenInSAR -seminaaria Turussa Forum Marinumissa maanantaina 29.8.2022. Seminaari pureutuu naisten asemaan sekä tasa-arvon parantamiseen meripelastustoiminnassa.

Meripelastusseura järjestää seminaarin yhteistyössä International Maritime Rescue Federationin (IMRF) kanssa ja se on englanninkielinen. Päivän puhujat ovat kilpa-ajaja Emma Kimiläinen, pelastusylitarkastaja Mira Leinonen (Sisäministeriö), huoltopäällikkö Andrew Tate (RNLI), tutkija Anneli Häyrén (Uppsalan yliopisto) sekä Suzanna Razali Chan (Malaysia Maritime Enforcement Agency). Seminaarin avaa Meripelastusseuran toimitusjohtaja Jori Nordström yhdessä IMRF:n toimitusjohtaja Theresa Crossleyn kanssa.

Tools for Making a Change for #WomenInSAR -seminaariin osallistuu noin 40 henkeä eri maiden vapaaehtoisista meripelastusorganisaatioista.

Seminaaria edeltävänä viikonloppuna Meripelastusseura järjesti Bågaskärin toimintakeskuksessa, Inkoon ulkosaaristossa erityisesti naismeripelastajille suunnatun meripelastuskurssin, jonka aiheena oli meripelastusyksikön johtaminen. Kurssille osallistui 16 henkilöä 7 maasta ja 8 eri järjestöstä.

Seminaari ja kurssi ovat osa Meripelastusseuran 125-juhlavuoden ohjelmaa sekä IMRF:n Women in SAR -teemavuotta.

The post Naisten asema meripelastuksessa ja kuinka sitä kehitetään? appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Meripelastajat Uivassa

To, 08/18/2022 - 09:24
Meripelastusseura on jälleen mukana Helsingin Uivassa venenäyttelyssä Lauttasaaren HSK:lla 18.-21.8. Näyttelyssä vuorottelevat Espoon ja Helsingin meripelastusveneet, jotka löydät C-laiturista paikalta C51-C52.

Esittelijöinä toimivat vapaaehtoiset miehistönjäsenet. Tervetuloa tapaamaan vesien vapaaehtoisia sekä kuulemaan lisää meripelastusharrastuksesta ja Trossi-jäsenpalvelusta!

Uiva on avoinna to-pe klo 12-20 ja la-su klo 10-18. Huomioithan, että pelastusalukset ovat myös näyttelyn aikana hälytysvalmiudessa. Jos vene ei ole paikalla käyntisi aikaan, on se joutunut lähtemään hälytystehtävään.

Vapaaehtoiset meripelastajat ovat tulleet vesillä apuun tänä vuonna jo 1 300 kertaa ja apua on saanut lähes 3 000 ihmistä.

The post Meripelastajat Uivassa appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Älä ota polttoainetta säästämällä turhia riskejä!

To, 06/30/2022 - 10:26
Vapaaehtoisilla meripelastajilla on ollut alkukesän aikana polttoaineen loppumisesta johtuvia avuntarpeita selvästi keskimääräistä enemmän. Meripelastajien neuvo on tankata 30 prosenttia enemmän kuin arvioi matkaan tarvittavan.

Polttoaineen yllättävä loppuminen kesken venematkan on jo vuosia kuulunut vapaaehtoisille meripelastajille tulevien avunpyyntöjen syihin. Tänä kesänä polttoaineen loppumisesta johtuvia tehtäviä on kuitenkin yli 10 prosenttia kaikista tehtävistä, kun niin sanottu normaali taso on 4-6 prosenttia.

Meripelastusseuran turvallisuus- ja valmiuspäällikkö Marko Stenberg ei suosittele tinkimään polttoaineen määrästä, vaikka se onkin viime aikoina merkittävästi kallistunut.

– Polttoaineen loppuminen kesken matkan on täysin turha vaaran aiheuttaja. Tankissa hyvä olla 30 prosenttia enemmän tavaraa kuin matkan kulutukseksi on arvioitu, koska matkaan voi tulla mutkia. Sääolot voivat muuttua tai joudutaan jostain syystä ajamaan nopeudella, jolla kulutus suurempi.

Oman veneen kulutusominaisuudet on myös hyvä tuntea.

– Esimerkiksi liukuvilla veneillä matkanopeuden laskeminen liukukynnyksen tuntumaan tai sen alapuolelle kuluttaa enemmän polttoainetta kuin liu’ussa ajaminen, Stenberg sanoo.

Vesillä avun saapuminen voi kestää kauan.

– Kannattaa varautua siihen, että apua ei välttämättä saa heti, vaan sen saapuminen voi kestää tunteja. Sen lisäksi, että tankki on täynnä, pitää myös veneen moottorin ja varusteiden olla kunnossa, puhelimessa tulee olla virtaa ja lisäksi kannattaa varata mukaan riittävästi juotavaa ja syötävää, Marko Stenberg muistuttaa.

Ja ne pelastusliivit.

– Helteellä pelastusliivit voivat tuntua tukalilta, mutta niistä on hyötyä vain päälle puettuna. Onnettomuuden sattuessa ei useimmiten ole enää aikaa liivien hakemiseen ja pukemiseen.

The post Älä ota polttoainetta säästämällä turhia riskejä! appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Vesiturvallisuustyöhön tarvitaan lisää resursseja ja selkeämpää koordinointia

Ke, 06/29/2022 - 11:00
Onnettomuustutkintakeskus julkaisi juhannuksen alla tutkinnan vuoden 2021 tapaturmaisista hukkumisista. Vaikka hukkumiskuolemat ovat vähentyneet, hukkuu Suomessa edelleen väkilukuun suhteutettuna kaksi kertaa enemmän ihmisiä kuin Ruotsissa tai Norjassa. Meripelastusseura kaipaa vesiturvallisuustyöhön valtakunnallista koordinointia ja rahoitusta.

Onnettomuustutkintakeskuksen mukaan tapaturmaiset hukkumiset painottuvat iäkkäisiin. Päihtymisellä oli merkitystä 40 prosentissa tapauksista. Vesikulkuneuvolla tapahtuneista hukkumisista pääosa sattui soutuveneellä. Tutkinnan perusteella vaikuttaa siltä, että hukkumisalttius syntyy vuosien aikana omaksuttujen elin- ja toimintatapojen seurauksena.

Onnettomuustutkintakeskus antoi suosituksia niin kansalaisille kuin vesiturvallisuusvalistusta tekeville järjestöille ja muille toimijoille. Tiedotteessaan se toteaa myös, että vesiturvallisuustyötä tekevien tahojen työn painopisteet, työnjako, rahoitus ja jatkuvuus tulisi selvittää.

Suomen Meripelastusseuran perustehtäviin kuuluu vesillä hätään joutuneiden pelastamisen ja avustamisen lisäksi vesiliikenneonnettomuuksien ennaltaehkäisy ja turvallisuusvalistus. Meripelastusseura avasi keväällä 2020 erityisesti veneilijöille suunnatun, maksuttoman Veneilytaito.fi-verkkokoulutusympäristön, joka sisältää 15 verkkokurssia. Sivustolla on yli 10 000 käyttäjää. Lisäksi Meripelastusseura tekee aktiivisesti turvallisuusviestintää ja kampanjoi muun muassa pelastusliivien käytön ja hyvän merimiestavan puolesta.

– Ennaltaehkäisevä vesiturvallisuustyö on tällä hetkellä pitkälti järjestöjen ja vapaaehtoistoiminnan varassa, se on melko sirpaleista eikä sitä koordinoida riittävästi. Myöskään vesiturvallisuuskampanjoiden rahoitusta ei voi jättää kolmannen sektorin vastuulle, vaan valtion tulisi ohjata siihen riittävästi määrärahoja, sanoo Meripelastusseuran toimitusjohtaja Jori Nordström.

Meripelastusseura katsoo, että kaikkien alan toimijoiden ja viranomaisten yhteistyöllä voidaan tavoittaa entistä laajemmat kohderyhmät sekä päästä parhaisiin tuloksiin.

– Vesiturvallisuuskampanjoinnin sekä siihen liittyvän turvallisuusviestinnän edellytykset on varmistettava luomalla Liikenneturvallisuusstrategian osaksi erillinen vesiturvallisuusohjelma tavoitteineen, vastuineen ja rahoituksineen, Nordström jatkaa.

Pelastusliivien käyttö pakolliseksi kaikissa veneissä 

Meripelastusseuran näkemyksen mukaan hukkumiskuolemien määrän merkittävää vähenemistä ei voida saavuttaa pelkästään asennekasvatuksella ja turvallisuusviestinnällä, vaan tarvitaan myös normiohjausta.

Tutkimusten mukaan jopa 80 % vesiliikenteessä hukkuneista olisi pelastunut, jos heillä olisi ollut päällään oikein puetut pelastusliivit ja tilanteen nähneet olisivat osanneet auttaa.

– Onnettomuuden sattuessa ei liivien pukemiselle ole useimmiten enää aikaa. Pelastusliivien käyttöasteen lisääntyminen olisi yksi tehokkaimmista vesiliikenteen hukkumiskuolemia ehkäisevistä tekijöistä, Jori Nordström sanoo.

– Mielestämme pelastusliivien tai kelluntapukineiden käyttäminen tulisikin säätää pakolliseksi kaikissa vesikulkuneuvoissa. Myös pienissä rekisteröimättömissä veneissä.

Lue Onnettomuustutkintakeskuksen tutkintaseloste.

The post Vesiturvallisuustyöhön tarvitaan lisää resursseja ja selkeämpää koordinointia appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Vapaaehtoisten meripelastajien Operaatio Meritähti turvaa juhannusta vesillä

Ti, 06/21/2022 - 10:16
Meripelastajat muistuttavat: vain puettu pelastusliivi pelastaa Vapaaehtoiset meripelastajat varautuvat jälleen kiireiseen juhannukseen. Vesilläliikkujien turvana päivystää lähes 140 pelastusalusta ja 1 000 meripelastajaa ympäri maata torstai-illasta sunnuntai-iltaan. Meripelastajat toivovat, että juhannusta vesillä viettävät pitäisivät mielessä myös turvallisuusasiat.

Viileä alkukesä on ollut vapaaehtoisille meripelastajille jonkin verran tavanomaista hiljaisempi, mutta Meripelastusseuran turvallisuus- ja valmiuspäällikkö Marko Stenberg uskoo, että juhannuksena ihmiset suuntaavat vesille.

– Jos veneilykauden aloitus on siirtynyt, kannattaa uhrata hetki veneen huoltoon ja varusteiden tarkistukseen. Siten voi välttää monta ongelmaa vesillä. Myös omat tiedot ja taidot on hyvä päivittää ajan tasalle. Toissa vuonna uudistettu vesiliikennelaki toi veneen päällikölle paljon lisää vastuuta, muistuttaa Marko Stenberg.

Lain mukaan veneessä on oltava pelastusliivit jokaiselle matkustajalle. Se ei kuitenkaan riitä. Liivien pitää myös olla päälle puettuna aina liikkeellä oltaessa.

– Tosiasia on, että vain puettu liivi pelastaa. Onnettomuus tapahtuu aina yllättäen, ja silloin ei useimmiten ole enää aikaa liivien hakemiseen ja pukemiseen, Stenberg sanoo.

Meripelastajien turvallisuusvinkkien lista on pitkä, mutta jo mainittujen lisäksi Marko Stenberg nostaa esiin muiden huomioon ottamisen.

– Vesillä kenelläkään ei ole etuajo-oikeutta, vaan kaikkia koskevat väistämisvelvollisuudet. Tähystämistä ei saa koskaan laiminlyödä eikä pelkkä eteenpäin katsominen riitä.

Vastuullisen veneilijän turvalliset toimintatavat ehtii vielä kerrata Meripelastusseuran Veneilytaito-verkkokursseilla osoitteessa veneilytaito.fi.

Avunpyynnöt

Vaara- tai hätätilanteessa vesillä soita aina hätänumeroon 112 tai meripelastuksen hälytysnumeroon 0294 1000 (merialueella).

Meripelastusseuran Trossi-palvelunumerosta 0800 30 22 30 saa apua vesillä niissä ongelmatilanteissa, joissa kyseessä ei ole vaaratilanne eikä avun saamisella ole kiire. Trossi-palvelunumero päivystää vuorokauden ympäri.

Jos olet epävarma, onko kyseessä kiireetön avustus vai vaaratilanne, soita aina hätänumeroon tai meripelastuksen hälytysnumeroon.

Vapaaehtoiset meripelastajat toivottavat hyvää ja turvallista juhannusta!

The post Vapaaehtoisten meripelastajien Operaatio Meritähti turvaa juhannusta vesillä appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Uusi tehokas pelastusvene Inkooseen

Ke, 06/15/2022 - 21:21
Suomen Meripelastusseura on vastaanottanut kaksi uutta PV3-luokan pelastusvenettä, joista toinen sijoitettiin Inkooseen. Vene parantaa Inkoon Meripelastajien toimintaedellytyksiä merkittävästi. Asemapaikalleen uusi vene saapui 12.6.

Kymmenmetrinen, kahdella 300 hevosvoiman perämoottorilla varustettu pelastusvene yltää noin 41 solmun maksiminopeuteen. Siinä on meripelastusvarustus, joka sisältää myös kevyen palonsammutus- ja tyhjennyskaluston sekä ensiaputehtäviin tarvittavat varusteet. Lisäksi veneessä on hydraulisesti avattava keulaportti, joka parantaa mahdollisuuksia rantautua luonnonsatamiin ja helpottaa potilaan siirtoa veneeseen.

– Suomenlahti on Meripelastusseuran kiireisin toiminta-alue. Olemme iloisia voidessamme sijoittaa Inkooseen, keskeiselle paikalle uuden tehokkaan ja monenlaisiin tehtäviin soveltuvan pelastusveneen. Uskon, että se parantaa Inkoon Meripelastajien toimintaedellytyksiä ja alueen vesillä liikkuvien turvallisuutta merkittävästi, sanoo Meripelastusseuran toimitusjohtaja Jori Nordström.

Inkoon Meripelastajien uusi pelastusvene aloittaa päivystyksen miehistöjen perehdytyksen jälkeen vielä ennen juhannusta.

– Inkoon meripelastajat ovat kiitollisia ja innoissaan uudesta veneestä. Odotuksemme ovat todella korkealla uuden veneen suorituskyvystä meripelastustehtävissä. Uusi vene tulee mahdollistamaan tehokkaamman partioinnin Inkoon vesialueilla. Uskomme sen tuovan myös uusia aktiivisia jäseniä yhdistykseemme. Inkoon Meripelastajat suunnittelee päivystysasemaa pelastusveneen välittömään läheisyyteen. Asemahanke on erittäin tärkeä johtuen uuden veneen pienemmästä sisätilasta, jossa varusteiden huolto ei ole mahdollista. Hankkeen toivotaan valmistuvan mahdollisimman nopealla aikataululla, kertoo Inkoon Meripelastajien puheenjohtaja Juha-Matti Kahila.

Inkoon uusi pelastusvene on seitsemäs Kewatec Aluboatin Meripelastusseuralle rakentamassa PV3-luokan venesarjassa. Samaan aikaan vastaanotettiin myös toinen vene, joka sijoitettiin Kuopioon.

Inkoon Meripelastajat on vuonna 1986 perustettu meripelastusyhdistys, jonka toiminta-alue ylettyy Porkkalasta Tammissaareen.

The post Uusi tehokas pelastusvene Inkooseen appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Rajavartiolaitoksen ja Meripelastusseuran välinen yhteistoimintamuistio allekirjoitettu

Ti, 06/14/2022 - 13:11
Rajavartiolaitoksen päällikkö kenraaliluutnantti Pasi Kostamovaara ja Suomen Meripelastusseuran toimitusjohtaja Jori Nordström allekirjoittivat yhteistoimintamuistion 14.6.2022. Yhteistoimintamuistiolla vahvistetaan Rajavartiolaitoksen ja Suomen Meripelastusseuran välisen yhteistyön perusteet ja yhteistyömuodot.

Rajavartiolaitoksen ja Suomen Meripelastusseuran välisellä merellisellä yhteistyöllä on pitkät perinteet. Meripelastusseura on meripelastustoimesta Suomessa vastaavalle Rajavartiolaitokselle äärimmäisen tärkeä voimavara erityisesti kesäkaudella. Suomen meripelastustoimen vastuualueella on vuosittain noin 2000 meripelastus- ja avustustehtävää. Suomen Meripelastusseura on näissä tehtävissä Rajavartiolaitoksen jälkeen merkittävin toimija.

Nyt ensimmäistä kertaa laadittuun yhteistoimintamuistioon on kirjattu tämän yhteiskunnallisesti merkittävän merellisen yhteistyön perusperiaatteet. Muistiolla vahvistetaan hyvät ja vakiintuneet yhteistyötavat valtakunnallisella ja alueellisella tasolla. Lisäksi yhteistoimintamuistio käsittelee muun muassa harjoitus- ja koulutusyhteistyötä sekä meripelastusta koskevan operatiivisen yhteistyön käytäntöjä. Yhteistyömuistiossa sovitun meripelastusyhteistyön keskeisimpiä operatiivisia toimijoita ovat Rajavartiolaitokseen kuuluvat Länsi-Suomen ja Suomenlahden merivartiostot sekä Suomen Meripelastusseuran jäsenyhdistykset.

Suomen Meripelastusseura pitää erittäin tärkeänä, että yhteistoiminnan periaatteista ja muodoista on nyt sovittu kirjallisesti. Se selkiyttää ja tehostaa yhteistyötä käytännön tasolla entisestään.

Meripelastusseura on toiminut vesillä liikkujien turvana jo 125 vuotta. Sen 60 asemasta puolet on rannikolla ja puolet sisävesillä. Kaikki Meripelastusseuran pelastusveneiden miehistöissä toimivat ovat vapaaehtoisia.

The post Rajavartiolaitoksen ja Meripelastusseuran välinen yhteistoimintamuistio allekirjoitettu appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Uusi pelastusvene Kuopioon

Su, 06/12/2022 - 22:58
Meripelastusseura on vastaanottanut uuden PV3-luokan pelastusveneen, joka sijoitetaan Kuopioon. Vene parantaa Kuopion Järvipelastajien toimintaedellytyksiä merkittävästi. Asemapaikalleen uusi vene saapui 12.6.

Kymmenmetrinen, kahdella 300 hevosvoiman perämoottorilla varustettu pelastusvene yltää noin 42 solmun maksiminopeuteen. Siinä on meripelastusvarustus, joka sisältää myös kevyen palonsammutus- ja tyhjennyskaluston sekä ensiaputehtäviin tarvittavat varusteet. Lisäksi veneessä on hydraulisesti avattava keulaportti, joka parantaa mahdollisuuksia rantautua luonnonsatamiin ja helpottaa potilaan siirtoa veneeseen.

– Vuoksen vesistö on vilkasta veneilyaluetta ja myös vapaaehtoisilla meripelastajilla riittää seudulla töitä. Kuopion järvipelastajat suorittavat vuosittain noin sata pelastus- ja avustustehtävää toiminta-alueellaan. Olemme iloisia voidessamme sijoittaa Kuopioon uuden tehokkaan ja monenlaisiin tehtäviin soveltuvan pelastusveneen. Uskon, että se parantaa Kuopion Järvipelastajien toimintaedellytyksiä ja alueen vesillä liikkuvien turvallisuutta entisestään, sanoo Meripelastusseuran toimitusjohtaja Jori Nordström.

Kuopion Järvipelastajien uusi pelastusvene aloittaa päivystyksen miehistöjen perehdytyksen jälkeen vielä ennen juhannusta. Vene kastetaan 9.7. ja samalla juhlistetaan yhdistyksen 50. toimintakautta Kallaveden äärellä.

– Uusi nopeakulkuinen alus antaa runsaasti mahdollisuuksia toiminnan kehittämiseen sekä nopeuttaa avustettavien kohteiden saavuttamista. Uuden veneen myötä yhdistyksessä tullaan käynnistämään ensivastetoiminta. Jatkossa toimimme myös osana virallista ensihoitopalvelua ja näin parannamme veneilijöiden turvallisuutta Kallaveden ympäristössä, kertoo Kuopion Järvipelastajien puheenjohtaja Hanna Venäläinen.

Kuopion uusi pelastusvene on kuudes Kewatec Aluboatin Meripelastusseuralle rakentamassa PV3-luokan venesarjassa. Samaan aikaan vastaanotettiin myös sarjan seitsemäs vene, joka sijoitetaan Inkooseen.

Kuopion Järvipelastajat on vuonna 1971 perustettu meripelastusyhdistys. Yhdistyksellä on kaksi asemapaikkaa: Kuopion Pirttiniemessä Pursiseuran yhteydessä, sekä Iivarinsalon-saaressa eteläisellä Kallavedellä. Miehistön jäseniä on tällä hetkellä noin 20.

Artikkelin kuva Matias Turunen.

The post Uusi pelastusvene Kuopioon appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Vapaaehtoiset meripelastajat jälleen turvana vesillä

To, 04/28/2022 - 16:45
Vapaaehtoisten meripelastajien päivystyskausi on alkanut tai alkaa asteittain toukokuussa. 1. toukokuuta lähtien vastaa myös Meripelastusseuran Trossi-palvelunumero 0800 30 22 30 veneilijöiden kiireettömiin avunpyyntöihin.

Suuri osa Meripelastusseuran vapaaehtoisia pelastusasemia siirtyy valmiuteen vappuviikonloppuna. Pohjoisempana sekä myöhäisen kevään vuoksi paikoin vielä jäässä olevilla sisävesillä pelastusveneet lasketaan vesille heti jäiden lähdettyä. Avovesikauden ensimmäisen tehtävän suoritti Porvoon Meripelastajien pelastusvene Aktia Porvoo jo 21.4. hinaten konerikkoisen moottoriveneen satamaan.

Vapaaehtoiset meripelastajat päivystävät ympäri vuorokauden keskimäärin alle puolen tunnin lähtövalmiudessa. Arki-iltaisin ja viikonloppuisin pelastusveneet partioivat usein vesillä valmiina auttamaan välittömästi.

Viime vuonna Meripelastusseuran vapaaehtoisten tehtävämäärä ylitti jo toista vuotta peräkkäin kahdentuhannen rajan. Miehistöt lähtivät hälytystehtävään yhteensä 2126 kertaa. Apua sai 4415 ihmistä, joista 21 pelastettiin välittömästä hengenvaarasta.

– Uskon, että veneilybuumi jatkuu, vaikka valtaosa koronarajoituksista onkin purettu. Paljon riippuu toki säistä, mutta varaudumme jälleen kiireiseen kesään, sanoo Meripelastusseuran turvallisuus- ja valmiuspäällikkö Marko Stenberg.

Meripelastusseuran 60 pelastusaseman verkosto rannikolla ja sisävesillä ulottuu Hangosta Inariin. Asemille on sijoitettuna 139 pelastusvenettä, joita operoi noin 1500 koulutettua vapaaehtoista.

Vastuullisesti vesille

Vapaaehtoisille meripelastajille tulevista avunpyynnöistä valtaosa tulee huviveneilijöiltä ja johtuu veneen teknisestä viasta, huollon laiminlyömisestä tai kuljettajan merimiestaidollisesta virheestä.

– Veneen keväthuoltoon ja varusteiden tarkistukseen panostamalla voi välttää monta ongelmaa vesillä. Myös omat tiedot ja taidot on hyvä päivittää ajan tasalle. Toissa vuonna uudistettu vesiliikennelaki toi veneen päällikölle paljon lisää vastuuta, muistuttaa Marko Stenberg.

Veneilytaidot voi päivittää helposti Meripelastusseuran maksuttomilla verkkokursseilla osoitteessa veneilytaito.fi.

Vesille lähtijän muistilista:

  • Tee reittisuunnitelma ja kerro se myös kotiin jääville
  • Tutustu säätiedotuksiin ja seuraa niitä matkan aikana
  • Varmista, että viestintävälineet toimivat ja pysyvät kuivina
  • Huolehdi siitä, että veneessäsi on riittävästi polttoainetta
  • Varaa mukaan moottorin tarvitsemia nesteitä ja varaosia
  • Opasta kaikille veneessä olijoille turvalliset toimintatavat
  • Muista, että vain päälle puettu pelastusliivi pelastaa
  • Varmista, että sinulla on voimassa oleva Trossi-jäsenpalvelu.
Mistä apua?

Hätä- tai vaaratilanteessa vesillä tulee aina soittaa hätänumeroon 112 tai merialueella meripelastuksen hälytysnumeroon on 0294 1000. Kiireettömissä ongelmatilanteissa apua saa Meripelastusseuran Trossi-palvelunumerosta 0800 30 22 30 (1.5.-31.10.).

The post Vapaaehtoiset meripelastajat jälleen turvana vesillä appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Veneilyturvallisuutta verkossa 3.5.2022

Ke, 04/20/2022 - 20:02
Meripelastusseura, Fennia ja Motonet järjestävät yhteistyössä maksuttoman, kaikille avoimen veneilyturvallisuuswebinaarin tiistaina 3.5.2022 klo 18-19.30.

Illan aiheita ovat:

  • Mitkä ovat huviveneen päällikön vastuut ja velvollisuudet?
  • Miksi vene kannattaa katsastaa?
  • Mitä katsastusvälineitä tarvitaan?
  • Mitkä ovat veneilijöiden yleisimmät vakuutustapahtumat?

Aikaa on varattu myös kysymyksille ja keskustelulle.

Tervetuloa!

Ilmoittaudu tästä viimeistään 1.5.2022.

The post Veneilyturvallisuutta verkossa 3.5.2022 appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Trossi-jäsenkortit ja venetarrat 2022 matkalla

Ti, 04/19/2022 - 19:18
Vuoden 2022 Trossi-jäsenkortit ja venetarrat saapuvat kaikille 8.4. mennessä laskun maksaneille Trossi-jäsenille huhtikuun viimeisellä viikolla jäsenlehden mukana tai kirjepostissa.

Jos siis saat Trossi-jäsenlehtesi kelmutettuna, löydät paketista myös jäsenkortin sisältävän kirjeen ja veneeseen liimattavan Trossi-tarran. Jos taas jäsenlehti kolahtaa postiluukusta ilman lisukkeita, tulevat kortti ja tarra omana lähetyksenään. Seuraava postitus 8.4. jälkeen maksaneille lähtee viikon 17 alussa ja on perillä loppuviikosta tai heti vapun jälkeen.

Toukokuun alusta lähtien postitamme Trossi-jäsenmateriaaleja vähintään kerran viikossa sitä mukaa kuin maksut kirjautuvat järjestelmäämme.

Jos materiaali ei jostain syystä saapuisi ennen kuin lähdet vesille, on Trossi joka tapauksessa voimassa, kun vuoden 2022 jäsenmaksu on maksettu. Trossin voi todentaa jäsennumerolla ja maksutositteella suoritetusta jäsenmaksusta (esim. kuvakaappaus maksukuitista). Kannattaa myös ladata Trossi-mobiilijäsenkortti, jolloin et tarvitse paperista jäsenkorttia lainkaan. Lue lisää täältä.

Jäsenpalvelumme on tähän aikaan keväästä ajoittain ruuhkautunut. Parhaiten saat meihin yhteyden kotisivujemme jäsentietojen päivityslomakkeella. Olethan kärsivällinen, vaikka et saisi vastausta saman tien. Vastaamme jokaiseen yhteydenottoon. Kiitos ymmärtäväisyydestä!

Trossi-palvelukausi alkaa 1.5., jolloin myös Trossi-palvelunumeron 0800 30 22 30  päivystys käynnistyy.

The post Trossi-jäsenkortit ja venetarrat 2022 matkalla appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Verkkoluento 20.4: Kulkeminen kapeilla väylillä

Su, 04/17/2022 - 10:53
Meripelastusseura järjestää 20.4.2022 klo 18-20 veneilijöille suunnatun, kaikille avoimen verkkoluennon kapeilla väylillä liikkumisesta.

Luennoitsijana toimii HSEQ-päällikkö Pasi Paldanius FinnPilot Pilotage Oy:stä.

Tervetuloa mukaan oppimaan tärkeää turvallisuusasiaa!

Osallistumislinkki luennolle: https://us02web.zoom.us/j/85755717710.

The post Verkkoluento 20.4: Kulkeminen kapeilla väylillä appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Meripelastusseura ei hyväksy minkäänlaista häirintää

To, 04/14/2022 - 13:26
Meripelastusseuran jäsenyhdistysten miehistönjäsenten ja muiden aktiivien keskuudessa toteutettiin helmikuussa 2022 kysely, jonka tarkoituksena oli kartoittaa seksuaalisen häirinnän esiintymistä vapaaehtoisessa meripelastustoiminnassa.

Häirintäkyselyn tulosten perusteella noin kymmenen prosenttia vastaajista on kokenut seksuaalista häirintää vapaaehtoisessa meripelastustoiminnassa. Häirintä koskettaa sekä naisia että miehiä. Lisäksi kyselystä ilmeni, että vaikka ilmoituskanavia ja toimintaohjeita häirintätapausten varalle on olemassa, niitä ei tunneta riittävästi.

Suomen Meripelastusseura ei hyväksy vapaaehtoisessa meripelastustoiminnassa minkäänlaista henkistä tai fyysistä väkivaltaa, seksuaalista tai muuta häirintää, kiusaamista tai syrjintää. Vapaaehtoisen meripelastuksen tulee olla kaikille hyvä ja turvallinen harrastus.

Meripelastusseuran tietoon tulleisiin häirintätapauksiin on puututtu ja puututaan jatkossakin. Ilmoituskanavia ja toimintatapoja sekä viestintää kehitetään edelleen. Ehdottomana tavoitteena on nollatoleranssi.

Tarvittaessa lisätietoja antaa turvallisuus- ja valmiuspäällikkö Marko Stenberg, puh. 040 536 5661.

The post Meripelastusseura ei hyväksy minkäänlaista häirintää appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Vuoden meripelastajat Porvoosta – pelastustehtävä poikkeuksellisen haastavissa olosuhteissa

Pe, 03/25/2022 - 07:59

Meripelastusseura on nimittänyt Vuoden 2021 meripelastajiksi porvoolaisten pelastusveneiden Aktia Porvoon ja Securitaksen miehistöt, jotka pelastivat kahden hengen venekunnan erittäin vaikeissa olosuhteissa viime syksynä.

Moottorivene ajoi rysään ja menetti ohjailtavuutensa huonossa säässä Pellingin länsipuolella illalla 22.10.2021. Merenkäynti oli kovaa, satoi ja oli pimeää. Porvoon Meripelastajien partioajosta palaamassa ollut pelastusvene Aktia Porvoo ehti 20 minuutissa apuun.

Haveriveneen moottori toimi edelleen ja vene peruutti vasta-aaltoon. Aktian saapuessa paikalle vene oli noin 200 metrin päässä saaresta ja vaarassa ajautua rantakivikkoon.

Kovan merenkäynnin vuoksi Aktia ei yrityksistä huolimatta päässyt turvallisesti avustettavan viereen. Lopulta hinausköysi saatiin pelastusveneeseen sitomalla se pelastusliiviin, jonka miehistö sai poimittua vedestä. Merenkäynnistä ja rannan läheisyydestä johtuen jouduttiin hinaus tekemään peruuttamalla.

Myös Porvoon Meripelastajien toinen pelastusvene Securitas oli onnettomuuden sattuessa lähistöllä ja tuli apuun varmistamaan hinauksen kulkua ja rysäpaikan ohittamista. Miehistö opasti Aktia Porvoota peruuttamaan oikeaan suuntaan, koska näkyvyyttä ei ollut ja ranta oli hyvin lähellä. Kun päästiin tuulensuojaan Pellingin pohjoispuolelle, hinausvuoron otti Securitas, joka kuljetti avustettavan veneen loppumatkan Tirmoon.

Tehtävä kesti yhteensä reilun tunnin. Rajavartiolaitoksen helikopteri seurasi varmistamassa tilannetta ilmasta käsin Pellingin pohjoispuolelle saakka.

– Hinaustehtävät ovat vapaaehtoisille meripelastajille tuttuja. Tässä tapauksessa pimeys, 15 metriä sekunnissa puhaltava tuuli ja parimetrinen aallokko tekivät muuten tavanomaisesta tehtävästä erittäin vaikean. Tehtävän onnistuneeseen suoritukseen tarvittiin molempia pelastusveneitä ja miehistöjen saumatonta yhteistyötä, sanoo Meripelastusseuran turvallisuus- ja valmiuspäällikkö Marko Stenberg.

Kuvassa vasemmalta oikealle Mika Mastomäki, Sebastian Nilsson-Ollandt, Meeri Dahlberg, Jari Salonen ja Jan Haapoja. Mikko Aroniitty puuttuu kuvasta.

Aktia Porvoon päällikkönä toimi Mikko Aroniitty ja miehistössä Jari Salonen, Meeri Dahlberg ja Mika Mastomäki. Securitaksen päällikkönä toimi Sebastian Nilsson-Ollandt ja kansimiehenä Jan Haapoja.

Miehistöt palkitaan Vuoden meripelastaja -nimityksellä, Meripelastajan malja -kiertopalkinnolla ja Meripelastusseuran ansiomerkeillä. Huomionosoitukset jaetaan Meripelastusseuran koulutuspäivillä MS Silja Serenadella 25.3.

Meripelastusseura on jo vuodesta 1992 lähtien palkinnut vuosittain ansioituneen vapaaehtoisen meripelastajan tai miehistön Vuoden meripelastaja -nimityksellä.

The post Vuoden meripelastajat Porvoosta – pelastustehtävä poikkeuksellisen haastavissa olosuhteissa appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Turvallisuusraportoinnin edistäminen Vuoden 2021 turvallisuusteko

Pe, 03/25/2022 - 07:58

Meripelastusseura on myöntänyt Vuoden 2021 turvallisuusteko -nimityksen Tampereen pelastusaseman turvallisuusvastaava Tero Isotalolle. Isotalon vahva sitoutuminen raportointikulttuurin kehittämiseen on vaikuttanut merkittävästi vapaaehtoisten miehistöjen turvallisuuden parantumiseen.

Meripelastusseuran Pirkanmaan jäsenyhdistyksen Tampereen pelastusaseman turvallisuusvastaavana vuonna 2021 toiminut Tero Isotalo on sitoutunut vahvasti vapaaehtoisen meripelastustoiminnan turvallisuuden kehittämiseen. Vuonna 2021 Tampereen aseman turvallisuushavaintojen määrä kasvoi merkittävästi ja myös tehtyjen havaintojen laatu parani nopeasti kauden aikana.

Turvallisuuskulttuurin kehittäminen on pitkäkestoista, jatkuvaa toimintaa. Se edellyttää yhteistyötä ja vaatii aseman kaikkien vapaaehtoisten sitoutumista. Tuloksia ei kuitenkaan voida saavuttaa ilman ”moottorina” toimivaa henkilöä. Tero Isotalo on onnistunut sitouttamaan aseman toimihenkilöistä koostuvan ydinryhmän kehittämään aseman turvallisuusraportointia.

– Turvallisuusraportoinnin onnistunut käyttöönotto ja raportoinnin esteiden voittaminen ei ole yksinkertainen tehtävä: uusien toimintatapojen jalkauttaminen, raportointikulttuurin luominen ja muutosvastarinnan hallinta edellyttävät sitoutumista, sitkeyttä ja uskoa asiaan, sanoo Meripelastusseuran turvallisuus- ja valmiuspäällikkö Marko Stenberg.

Turvallisuushavaintojen sekä havaittujen ongelmien laadukas käsittely on parantanut selkeästi turvallisuuskulttuuria Tampereen asemalla. Lisäksi Isotalon työn tuloksia voidaan hyödyntää valtakunnallisesti Meripelastusseuran 60 pelastusasemalla.

The post Turvallisuusraportoinnin edistäminen Vuoden 2021 turvallisuusteko appeared first on Suomen Meripelastusseura.

Sivut

Tekninen toteutus: W3 Group